fredag den 11. september 2009

markedsføring vs. markedskommunikation

Der er måske ikke mange der tænker over det og mange vil sikkert mene at markedsføring og markedskommunikation er synonymer.
Jeg mener dog at der er stor forskel på de to ord og jeg mener man skal vælge med omhu for ikke at kommunikere noget forkert.

Som jeg forstår ordet markedsføring, er det et ældre begreb der centrerer sig omkring det at skabe økonomisk overskud gennem en påvirkning af modtageren. Det er en kommunikationsform der baserer sig på monolog (envejskommunikation), hvorfor modtageren i markedsføring indsnævres til en simpel forlængelse af afsenders intention. 
Yderligere baserer markedsføringen sig på økonomiske overvejelser, hvilket der som sådan ikke er noget i vejen for, men når det sættes før modtagerens evne til at forstå det kommunikerede budskab, så skabes der en forringelse af kommunikationen og dermed skabes også et lavere incitament for økonomisk overskud. Dette er et af de helt store paradokser inden for markedsføringen.

Markedskommunikation forstår jeg, som I nok har gættet, på en lidt anden måde.
Med ordet markedskommunikation kommunikerer man i forhold til markedsføring en mere reel hensigt med kommunikationen. Markedskommunikation dækker over en anskuelse af at kommunikation skal være forståelig og relevant i tid og sted og måde. Altså tager markedskommunikation udgangspunkt i modtageren med det formål at skabe en effektiv kommunikation. Effektiv kommunikation er for mig en kommunikation der kan forstås af modtageren og samtidig er relevant - hvorfor modtageren har et incitament for at handle på budskabet.
Markedskommunikation er et begreb der medtænker den problematik der omgiver spørgsmålet: "Hvordan skaber man forståelse mellem mennesker?" 
Der er en anerkendelse af at modtageren skal kunne forstå budskabet for at kunne handle på det, samtidig skal budskabet være relevant for modtageren for at denne gider at handle på det.
Denne distinktion bliver yderligere vigtig i online kommunikation, hvor mange forskellige kulturer interagerer og dermed også mange forskellige forståelser af det samme budskab.
Ansvaret for effektiv kommunikation er således placeret hos afsenderen. Det er afsenderens pligt og interesse at skabe en kommunikation der er forståelig og relevant for modtageren. Dette gøre som før nævnt udelukkende gennem afsæt i modtageren.
Markedskommunikation er en udvikling af markedsføring og spiller godt sammen med de nye tendenser der er affødt af fremkomsten af internettet. Det er nu modtageren der har magten i kommunikationen - hvis modtageren ikke finder det de søger hos dig, så er de videre til næste site i løbet af to sekunder.
For at linke tilbage til indledningen så kommunikere man altså en afstumpet tilgang til modtageren og kommunikation generelt ved brug af ordet markedsføring. 
Ordet markedskommunikation viser derimod en aktiv og interesseret tilgang til modtageren og til kommunikationen. Samtidig ligger der i ordet markedskommunikation en erkendelse af vigtigheden af aspekterne kultur og semiotik. Disse enmer vil jeg behandle seperat og samlet i de næste blogs. Så følg med her på bloggen og på facebook samt ning.com

Mads - Communicate

Ingen kommentarer:

Send en kommentar